Ето наследниците на Джокондата и на музата на Ботичели
Праправнучките на най-известните модели от Ренесанса продават вино в Тоскана и изкуство в Лондон.
Два женски модела от Ренесанса будят и до днес безкрайни загадки и въпроси. Джокондата на Леонардо да Винчи и Венера на Сандро Ботичели са със сигурност най-известните и емблематични образи, нарисувани на платна преди повече от пет века.
Смята се, че за Джокондата е позирала Мона Лиза, а за Венера – Симонета Катанео.
Кои са наследниците на двете дами? Какво правят днес праправнучките на жената с най-загадъчната усмивка и на жената, смятана за първия секссимвол на Ренесанса?
Наследниците на Джокондата правят вино в Тоскана и говорят руски. Жената, позирала за Джокондата, е живяла в Тоскана. И смятаните днес за нейни наследници – принцесите Наталия и Ирина Строци Гуичардини, живеят в Тоскана. Изследователи историци ги обявяват за роднини на Мона Лиза след задълбочен анализ на родословното им дърво. Двете жени се родеят и с най-знатните и богати фамилии в Тоскана Гуичардини и Строци, които навремето са отявлени врагове на Медичите.
Още преди 5 века изследователят на изкуството и съвременник на Леонардо Джорджо Вазари пише, че Джокондата, това е Лиза ди Антон Мария ди Нолдо Герардини, или Мадона Лиза, откъдето и съкращението Мона Лиза.
Любопитно е миналото на Мона Лиза, преди да срещне съпруга си. Според мнозина тя е любовница и дори забременява навремето от Джулиано де Мдичи. По настояване на дядо си Лиза се омъжва 16-годишна през 1495 г. за Франческо ди Бартоломео дел Джокондо, богат търговец на коприна и дрехи. За него това е трета съпруга. Лиза идва от знатна фамилия и като зестра носи имение, което се намира в зоната на Кианти и е в съседство с имот, който по-късно става собственост на Микеланджело Буонароти.
Макар и за кратко, Лиза живее във Флоренция близо до Палацо дела Синьория, в близост до който е и Леонардо. Лиза и Франческо имат 5 деца, но се грижат и за сина от първия брак на Франческо. През 1503 г. Франческо плаща на Леонардо капаро, за да направи портрет на жена му. Той обаче така и не получава портрета от художника, тъй като не изплаща останалата сума. През 1538 г. Франческо дел Джокондо умира от чума. 4 г. след това умира и Мона Лиза на 63-годишна възраст. В края на XVII в. клонът от фамилното дърво на Дел Джокондо е прекъснат. Той обаче се продължава от страна на жените от рода. Така в крайна сметка изследователите стигат до заключението, че Наталия и Ирина, 15-о поколение след Джокондата, са нейните наследници. 40-годишната
Наталия е бивша класическа балерина в Русия и ученичка на Нуреев. Тя е и театрална актриса. 34-годишната Ирина е завършила висшето си образование в миланския университет “Бокони” и е пианистка, която често изнася концерти на класическа музика. И двете са ангажирани обаче с фамилното имение в Кузона, до Сан Джиминяно, в което навремето гостува и Тони Блеър. То съществува от близо 10 века, или много преди изобразяването на Джокондата. Ирина и Наталия са сродени със знатна руска фамилия с полски корени, навремето емигрирала в Италия. Вкъщи говорим на руски, казват те пред изданието Спутникнюз”.
Освен на Джокондата двете принцеси са наследници и на фамилиите Строци и Гуичардини, които през Ренесанса са били най-богатите банкери във Флоренция. Навремето като секретар на един от предшествениците на принцесите работи Николо Макиавели, затова и много от документите му са част от архивите на принцесите. През XVII в. наследница на Строци Гуичардини се омъжва в Лондон за представител на Марлборо, така че се сродяват и с фамилията на сър Уинстън Чърчил.
Наследницата на Симонета Катанео продава изкуство в Лондон. Симонета Санкристофоро Катанео е 28-годишно момиче от Генуа, което днес работи в престижна италианска галерия за изкуство в центъра на Лондон. Малцина от клиентите на галерията обаче знаят коя всъщност е красивата и изящна като статуетка Симонета. Тя е пряката наследница на родената през XV век в Генуа Симонета Катанео – музата на художника Сандро Ботичели.
Със сигурност лицето на “онази” Симонета, увековечено в шедьоври като “Пролет” и “Раждането на Венера”, е един от най-популярните образи на жена от Ренесанса въобще. Мнозина смятат музата на Ботичели за най-красивата дама на Ренесанса и за първия секссимвол в изкуството.
Въпреки популярността си в цял свят навремето картината “Раждането на Венера” не била известна. Тя предизвиква всеобща възхита едва през 1815 г., когато е изложена в галерията “Уфици” във Флоренция, където се пази и днес.
И прапраправнучката на Симонета Катанео, която носи същото име, е родена в Генуа. Тя завършва мениджмънт на изкуството в Милано, но веднага след това заминава за Лондон. Кариерата й в изкуството започва чрез стаж в аукционната къща Christie’s в секцията за импресионизъм и модерно изкуство
После Симонета отива на стаж в конкурента – аукционната къща Sotheby’s. Следващата стъпка е в световноизвестната галерия Gagosian, където опознава сферата на изкуството от друг ъгъл. Чак след това започва работа в италианската галерия Ronchini, която се намира в центъра на Лондон.
Според Симонета за пръв път в детството си научава коя е от баба си, която й подарява репродукция на картината “Пролет” на Ботичели.
“Разказа ми как момичето в дясната част на творбата, което изобразява пролетта и е облечено в рокля на цветя, е наша предшественичка. Каза ми, че е била муза на Ботичели и е била една от най-известните дами през XV век.” Днешната Симонета завършва класически колеж. Още в средното училище започва да се задълбочава в историята на всичките картини, на които е изобразена Симонета Катанео.
“Разбира се, най-известната творба е “Раждането на Венера”. Много е важно да се подчертае обаче, че навремето Симонета е дала лицето си за Венера, но не е позирала за тялото й. Да позираш гола, тогава е било равносилно на скандал.
Вълнувам се много, когато гледам картините със Симонета Катанео, защото си мисля как и аз нося нещо от нея.”
Но коя всъщност е музата на Ботичели – Симонета Катанео? Тя произхожда от знатна фамилия от Генуа и се омъжва през 1468 г. за Марко Веспучи, братовчед на Америго Веспучи. Америго, син на флорентински нотариус, се мести в Генуа, където се жени, но няма деца. След като се запознава с жената на братовчед си, остава поразен от красотата й. Америго Веспучи обаче съвсем не е единственият, чието сърце гори от любов по прекрасната съпруга на братовчед му.
След като се мести да живее във Флоренция със съпруга си Марко Веспучи, Симонета поразява сърцето и на Джулиано де Медичи. Докато брат му Лоренцо Великолепни е ангажиран да управлява Флоренция, Джулиано е зает най-вече с конни надбягвания и опитва всячески да спечели възхищението и сърцето на Симонета. След една от победите си дори излага надпис “Несравнимата” за възлюбената си. Симонета обаче е най-вече музата на гения Ботичели, който също пламти от платоническа любов по нея.
Именно Симонета е богинята на цветята Флора в прочутата му картина “Пролет”.
Лицето на Симонета е и това на Венера в “Раждането на Венера” – картина, поръчана от Джулиано де Медичи. Симонета дава лицето си и на многобройни мадони в картините на Ботичели. Одухотвореният от красотата художник я изобразява и в няколко портрета. Симонета умира едва на 23 г. от туберкулоза и е погребана във фамилната капела на Веспучи в църквата “Онисанти” във Флоренция. Ботичели сам пожелава да бъде погребан по-късно в краката й.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха