Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Привърженици на Калин Джорджеску са го обградили, след като Конституционният съд на Румъния касира резултатите от първия тур на президентските избори.
СНИМКА РОЙТЕРС
Привърженици на Калин Джорджеску са го обградили, след като Конституционният съд на Румъния касира резултатите от първия тур на президентските избори. СНИМКА РОЙТЕРС

Всеки ден в 6-те големи социални мрежи текат 1,5 млрд. подвеждащи съобщения

В съвременния свят на несигурност и страх започва да изглежда приемливо, че във войната и политиката всичко е допустимо. Но не само правото, а и здравият разум ни казват, че това не е така. Именно здравият разум, нашите възприятия, все по-често са обект на въздействие. Човешкото съзнание се е превърнало в

новото бойно поле чрез дезинформация.

Актуалният пример с Румъния показва, че въздействието върху съзнанието на избирателя е широко използвано. Според Конституционния съд на Румъния това е довело до изкривяване на изборните резултати и президентските избори са касирани.

Друг пример са изборите в Тайван в началото на тази година. Похватите за въздействие са сходни, но избирателният процес в Тайван запазва своя интегритет. Но и в двете държави е отчетено широко използване на социални мрежи за чуждестранно въздействие върху възприятията на избирателите с висока активност няколко седмици преди изборния ден.

Крайната цел е промяна не само на мисленето, но и на начина на действие и гласуване. Затова демокрациите са толкова уязвими към дезинформация и подвеждаща информация – приемат за висша ценност свободата на словото и политическия плурализъм.

Ако избирателите са подложени на дългосрочно дезинформационно въздействие, тогава се променя начинът им на гласуване. Накрая (колкото и печално иронично да звучи)

на власт идват политически партии с крайни възгледи,

но чрез прилагане на формален демократичен избор, тъй като избирателите вече са променили възприятието си. Но не с предизборни програми, диалог или ясни политически платформи.

В съвременното ни свръхрисково общество избирателите са податливи на внушения и страх, лесно се доверяват на непроверени източници. Очертава се сблъсък между демокрации и авторитарни държави – този сблъсък е на информационното поле и се случва днес и сега. Пред автокрациите няма законови и етични пречки да въздействат върху изборния процес в други държави. Диктатурите презират демократичния изборен процес, но охотно използват тези характеристики на всяка държава, която обявят за неприятелска, за да оказват влияние върху изборния ѝ процес.

Нещо повече – забелязва се своеобразно взаимодействие в дезинформационните кампании на държави като Русия и Китай и използване на близки похвати, а финансирането на такива кампании нараства. Смята се, че

Русия изразходва около 2 млрд. долара годишно

за дезинформация и пропаганда.

Наскоро разсекретените документи на румънската служба за сигурност SRI потвърждават, че основната социална мрежа за въздействие върху избирателите на президентските избори е ТикТок, а опитът от Тайван свидетелства за същото.

Вече почти никой не чете предизборни програми, но всички четат социалните мрежи, мненията и коментарите в тях. Следващата предизборна кампания няма да се води с дебати, а с постове в социалните мрежи, подкасти,

Избирателите нямат време, а често и желание, да четат за политика и това отваря още по-широко вратата към въздействие върху тях чрез подвеждаща или лъжлива информация. Публично оповестените данни свидетелстват, че в шестте най-големи социални мрежи по света се разпространяват по около 1,5 млрд. подвеждащи съобщения дневно!

Но какво предприемат демократичните общества? Необходими са защитни действия. Коментатори възразяват – как да се бориш с дезинформацията без да ограничиш свободата на словото? Отговорът е ясен. Свободата на словото не бива да се нарушава. В борбата с дезинформацията може да използваме опита на други страни. В Тайван се използват различни механизми за противодействие – съвкупно се постигат добри резултати и превръщат

Тайван в своеобразен „остров на устойчивост“ спрямо дезинформацията, без да се вреди на свободата на словото и политическия плурализъм.

На първо място – медийната грамотност и създаването на средства и умения да се разпознава невярната информация. Върху гражданското общество ляга основната тежест да подготви избирателите, да им обясни и в крайна сметка да ги убеди, че тяхното съзнание е станало бойно поле.

Медийната грамотност далеч не е само обучение – модерното разбиране е, че това е предоставяне на софтуерен инструмент (приложение), което да идентифицира дезинформацията. Медийната грамотност означава, че всеки може да чете каквото пожелае, но ясно да вижда разликата между качествена журналистика и манипулативното поднасяне на фактите. Като отношението към книгите – всеки може да чете булевардни романи или световна класика и е свободен да го прави, но следва да знае разликата между тях.

На второ място – категоричното и публично опровергаване на дезинформацията. По примера на Тайван може да се създадат 

групи за "бързо реагиране" при установени случаи на дезинформационно въздействие.

Тези групи ясно да посочват кое е невярно и как се доказва, че е невярно. Това особено важи за държавните органи – публичността премахва хранителната среда за дезинформацията и пресича наратива "аз ви казвам онова, което другите медии или държавни органи крият". Да се бориш с вече разпространена дезинформация обаче, е трудно, тъй като колкото и да се опровергава, винаги възникват конспиративни теории ("крият нещо, затова отричат"). Превантивният подход за противодействие е по-перспективен – да се обмисля какви дезинформационни кампании ще използва противникът и да се посочва публично опасността от това.

На трето място – отчитане на особеностите на различните групи избиратели, т. е. тяхната възраст, образование, житейски и медиен опит и съобразяване на посланията към тях. В Тайван са използвани иновативни подходи като възможност за изпращане на SMS към кратък номер при идентифициране на дезинформация, за да се предприемат мерки за нейното разобличаване.

Доколкото вече съзнанието и възприятията на избирателите са се превърнали в бойно поле – не е ли време, от гледна точка на страна - член на НАТО, да помислим за възможността за активиране на чл. 5 от Вашингтонския договор за започване на

колективна отбрана при условия на масирана дезинформационна кампания срещу една от държавите - членки.

Това ще означава съвместна защита и помощ от всички държави от алианса. Ако насрещната страна с лекота харчи по 2 млрд. долара годишно за дезинформация, то държавата самостоятелно не може да се изправи срещу такъв ресурс, но колективно държавите от НАТО – биха могли. Първа стъпка в тази насока може да е създаване на отделно командване на НАТО за борба с дезинформацията.

Какъв е рискът за България?

Пропагандата и дезинформацията може да разделят българското общество още повече, да доведат до по-голяма нестабилност, да радикализират някои партийни субекти, да изкривят изборните резултати. Борбата с дезинформацията е като да противодействаш на балистична ракета – или поразяваш стартовата позиция, или я сваляш в твоето въздушно пространство.

Не можем да поразим "стартовата площадка" на дезинформацията. Но можем да я поразим на наша територия – в полето на социалните мрежи например. А най-ефективното е да не позволим да намери благодатна почва в съзнанието на всеки избирател.