“Датският” модел срещна българския бунт – страстите край НДК (Обзор, видео, снимки)
- Два варианта - да се види дали промяната няма да се окаже за добро, както призовават от “Спаси София”. Или СОС да задължи кмета да се върне старата организация
- Казусът с паркирането и движението в района, който се предлага още от 2009 г., но все се отлага, вече е в съда
Горещи страсти под студения дъжд в София - цяла седмица не утихва напрежението около промяната на движението по два централни булеварда - “Фритьоф Нансен” и “Патриарх Евтимий” и участъка на “Витошка” около градинката пред НДК.
Едни срещу други се изправиха шофьори и колоездачи, живеещи в района и хората, за които той е място за разходка, партийни фенове и общинари от различни цветове. Сагата започна с нападение над общински съветник, мина през протести, а в петък отекна на “Московска”, където на заседанието на транспортната комисия всички замесени спориха на висок тон повече от 4 часа.
Всичко това само онагледи колко трудно се случват дори малки промени в столицата. А още по-трудно се оказа овластените да ги мотивират.
В почивните дни по Великден и Гергьовден по бул. “Патриарх Евтимий” бяха разчертани велоалея и бус лента. Вече се паркира успоредно, а лентите за коли са намалени от три на две. В района на НДК велоалеята беше свалена от тротоара, където велосипедисти и пешеходци трудно деляха пространството, на пътното платно. Досега така бе в другия участък от бул. “Витоша” (посока Южния парк). Но след промените паркирането стана е косо и на заден ход, а движението е в по една лента в посока.
По бул. “Фр. Нансен” движението трябва да стане двупосочно, а велоалеята също да е в рамките на пътното платно.
Хората от района бурно протестират, че вече има по-малко места за паркиране и че сега се образуват повече задръствания.
През годините точно тази организация на движението е залягала в 9 стратегически документа
на града - в Общия устройствен план от 2009 г., в програмата за развитие на велосипедния транспорт от 2012-2015 г., а после и в тази за 2016-2019 г., в Генералния план за организация на движението от 2011 г., подробния устройствен план от 2014 г., в плана “София - град за хората” на Ян Геел от 2017 г., в плана за устойчива градска мобилност от 2018 г., визията за София от 2020 г. и в програма “София 2021”.
Световноизвестният датски архитект Ян Геел, поканен от столичните власти за идеи, призовава градът да се остави да диша - с вело- и пешеходна достъпност в центъра, вместо с толкова много коли.
Това всъщност е вторият опит да се въведе проектът. На 18.02.2020 тогавашният зам.-кмет Кристиан Кръстев възлага създаването му на “София-проект”. Следват обществени обсъждания, но
заради несъгласие на гражданите кметът Йорданка Фандъкова така и не го реализира
Проектът се възражда на 9 април 2024 г., когато минава съгласуване през малката транспортна комисия - експертния ѝ състав. На 13-и април вече има заповед за строително-монтажни работи, а на 26-и е издадена заповедта за въвеждането на новата организация. Процедурата е минала през съгласуване с 9 институции.
Комисията по транспорт на СОС, която заседава в петък, няма правомощия да спира проекта, защото той се изпълнява със заповед на кмета Васил Терзиев. Вярвам, че промените в дългосрочен план са за добро, защити го той.
“Никой не е глух, чуваме ги хората за паркоместата и търсим решения. Търсим къде да реализираме
подземни паркинги, имаме няколко локации,
но не може всичко да стане по едно и също време”, заяви Терзиев в четвъртък.
Съветниците от “Синя София” обаче внесоха доклад, с който СОС да задължи кмета да върне старото движение. Такова искане имаше и кметът на район “Средец” Трайчо Трайков (виж долу).
Междувременно Административният съд в София образува дело
за законосъобразността на промените по искане на Европейския център за транспортни политики, оглавяван от Диана Русинова. Според нея са нарушени 2 закона - за движение по пътищата и за устройство на територията. Тези хора явно нямат достатъчно компетентност, не разбират как се случва съгласуването на тези проекти, обясни експертката.
Включи се и вътрешният министър Калин Стоянов. Процедурата по проекта реално се движи от 2015 г., обясни той. Аз съм “за” да бъдат изградени такива алеи, но преди това би следвало общината да осигури необходимите паркинги предимно за жителите на централната градска част, каза той.
На петъчната комисия пък стана ясно, че ПП-ДБ-СС са сами срещу всички за проекта. Проблемът с паркирането там не е от вчера и премахването на 50 места няма да доведе до апокалипсис, настоя зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов. Преди това в района имало 3000 места в синя зона, а само годишните винетки за паркиране на живеещите в тези зони са повече, посочи той.
Проблемът се задълбочава от служебния абонамент
за паркиране и колите от други части на града.
Всички анализи показват, че трябва да се дава предимство на градския транспорт - той превежда най-много хора, каза още зам.-кметът. Сега шестте линии на тролеите имат по 40 преминавания на час и
тролеите вече ще се движат с 20% по-бързо от сегашните 12 км/ч
Така се пестят и четвърт милион лева годишно от пробег.
Иначе в участъка №9 закъснява в 75% от случаите, а всеки четвърти тролей пътува между спирките “НДК” и “Прага” за 4 минути вместо заложените 2 - как ще има повече пътници и приходи, ако ги возим с 10 км/ч в центъра, попита съветникът Андрей Зографски, като цитира данни на ЦГМ. И обясни, че след изборите ще се предложат и промени в паркирането в синя и зелена зона. Призова за толеранс и съобщи, че ще се направят разчети от новата организация, за да се видят ефектите, ако няма подобрение тогава ще се мисли за подобрения.
Само с 2 км нови алеи за велосипеди пък се свързват 6 от съществуващите. Показателно е, че вече са ползват, обяви Павлов. И бе категоричен - градът е за всички.
Ремонтните се правят с рамкови договори, сключени преди 4 г.
Цените и условията по проекта са същите, каза още зам.-кметът. По прогнозните цени това ще струва 480 хил. лв. От опозицията обясняваха по-рано, че е 1 млн. лв.
“Видяхте, че проектът е от 2020 г. и досега не беше реализиран заради недоволството на гражданите. Къде е симулацията? Къде са данните за трафика?”, попита обаче Прошко Прошков от ГЕРБ.
Съветникът обясни, че
живеещите в района обикалят по 40 минути да паркират, местата са орязани с 1/3, а паразитният трафик е увеличен
С велосипед не може да се пренесе болен човек и да се чака линейка 10 минути, каза той.
Още през 2019 г. 30 линейки в София бяха оборудвани със специални устройства, с които могат да превключват светофарите на зелена светлина, опонират обаче експерти. Така те могат да елиминират фактора “задръстване” и да си отварят трасе до пациента. Като автомобили със специален режим дори богат да минат по тротоара. От “Синя София” обаче обясниха, че новите колчета пречат на линейките да се движат в останалите платна, и пратиха съветниците от ПП-ДБ-СС да слагат колчета на доматите на село.
Много граждани също дойдоха на заседанието и браниха противоположните мнения. Велосипедисти заплашиха с протест, ако се върне старото положение. Не може да продължаваме да замърсяваме София, оставете нападките, а проявете визия за града, апелираха те. Държите ни като европейци втора класа, обвини дама.
Симулациите трябваше да се случат, преди да започне промяната, опитайте се от “Христо Белчев” да влезете в бул. “Патриарх Евтимий”, където е ад, контрира Стефка Дръчовска, която живее в района. Не сме против велотранспорта, моите деца също карат колела, вината е на тези, които създадоха нефункционален проект и го наложиха криминално, заяви тя.
Кметът на района Трайчо Трайков поиска червена зона и повече паркоместа, после нова организация
Да се върне предишната организация на движението по столичните булеварди “Патриарх Евтимий” и “Фритьоф Нансен”, докато не се въведат облекчени условия за паркиране на живеещите. Това поиска на комисията кметът на район “Средец” Трайчо Трайков.
Той предлага синя зона да станат 105-те места от платения паркинг до Националния стадион “Васил Левски” . Освен това паркирането да е двустранно по бул. “Витоша”, а не само по източната част. Както и да се въведе червена зона в центъра с приоритет за живеещите. На по-късен етап пък да се проектира подземен паркинг в района на кръстовището на ул. “Гурко” и бул. “Васил Левски”.
Това можеше да се случи в следващите три месеца и не виждам какво наложи точно сега и точно по този начин да се прави - с укриване на информация, с подаване на заблуждаваща такава. Без да давам оценка на сегашния проект, моля сегашната администрация да върне предишното положение, докато не бъдат приети компенсаторните мерки. А това време да се използва за разговори с всички страни, призова Трайков.
Напомни, че подобен опит за решаване на проблема с велосипедната инфраструктура е правен преди 4-5 г., когато почти същият проект е представен от Кристиан Кръстев и кмета Йорданка Фандъкова. Но обществените обсъждания показали, че има много проблеми и това спряло реализацията му.
При новата управа Трайков първо се включил - мислел, че се търсят варианти. Но се оказало, че проектът се реализира без обсъждане и без предоставяне на компенсаторни мерки на пряко засегнатите хора, обясни той.
Живял съм по време на комунизма, когато мнението на хората нямаше значение, но има и по-лошо - болшевизма, когато от 50 човека 30 можеше да решат да обесят останалите 20. Не искаме болшевизъм. Има място за всички и да се съчетае добре, заяви районният кмет, който бе на поста и в предишния мандат.
Трайков припомни феномена donut city - градът е геврек, а дупката е в центъра. От там хората са си тръгнали, защото им е съсипано ежедневието. Аз не искам да ставам кмет на дупката, нито хората биха искали да живеят там, заяви той. Разказа и как при посещението на датския архитект Ян Геел в София някой го попитал в кой град най-лесно му се е реализирала идеята и той посочил Москва.
Експеримент на "24 часа" как се преминава по двата булеварда по обед и във вечерния час пик:
Репортер на “24 часа” направи експеримент дали промяната в движението в центъра на София наистина създава задръствания и проблеми, както твърдят противниците.
Маршрутът бе от “Попа” по “Патриарх Евтимий”, след това наляво по “Фритьоф Нансен” и през “България” към реформираната “Витошка”.
В 12 на обед маршрутът се изминяваше за точно 9 минути. С едно леко забавяне около Френската гимназия заради дама, спряла голямата си бяла джипка насред платното, за да говори.
Невероятно, но в петъчния час пик - в 18 ч вечерта, същият маршрут отне точно 8 минути!
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва