Наша художничка изпрати картини на Луната
Непризната у нас в миналото, Таня Атанасова жъне успехи в чужбина и... в Космоса
Няколко месеца след като Нийл Армстронг произнася прословутото "една малка крачка за човека, голям скок за човечеството" - на 14 ноември 1969 г. с "Аполо" 12 стартира втората мисия с екипаж към Луната. Тя носи таен полезен товар - керамична плочка с гравирани върху нея шест произведения на изкуството, едно от които на Анди Уорхол. Наречена "Музей на Луната", тя е прикрепена към крака на лунния модул и заедно с него остава завинаги на единствения ни естествен спътник.
Две години по-късно на борда на "Аполо 15" НАСА изпраща и малката алуминиева скулптура "Падналият астронавт" на белгийския творец Пол ван Хойдонк в знак за почит към загиналите пионери в космическото пространство.
Така се поставя началото на прекрасна традиция за изпращане на произведения на изкуството извън нашата планета, която идея в последните години, благодарение на учения д-р Самуел Пералта - една мултиталантлива личност, получи мощно развитие. Той създава проекта "Лунен кодекс", по който образци от стойностни произведения в различни области – изобразително изкуство, музика, филми, поезия и т.н., да могат един ден
да бъдат ползвани
от първите заселници
на Луната.
За щастие, отскоро вече имаме и българско участие в тази авангардна инициатива. Картини на живеещата в Антверпен наша художничка Таня Атанасова за първи път бяха избрани да ни представят в Космоса.
Тя се съгласи да сподели подробности пред "24 часа - 168 истории" както за уникалния си успех, така и за нелекия си творчески път.
"Бях първият студент по програмата "Еразъм" в Белгия – разказва Таня. - Когато завърших Художествената академия, бях учила една година там и се върнах, защото си имах гадже. Но любовта се оказа много кратка и 4 месеца след като отидох да живея в Белгия за постоянно, се разделихме. И тогава се преместих в Антверпен. От 20 години сме там заедно с мъжа ми Валтер, който е журналист в местната телевизия."
Както често се случва у нас, тя
не получава
особена подкрепа
и подобно на много сънародници решава да потърси късмета си в чужбина.
"Така или иначе, не си го представях живота в България. По време на средното ми образование, а и на следването ми по-късно бяха най-големите кризи у нас. Налагаше ми се да работя на какви ли не места. Баща ми почина млад, а майка ми работеше на две места, за да може да ни издържа с брат ми - да си позволим да сме студенти. Той завърши фармация, а аз Художествената академия. По онова време всички ме бяха обявили за луда, защото в най-гладните години да учиш изкуство, си беше чисто безумие... Но не можех да изневеря на гените си - баща ми беше креативен човек и по тази линия съм наследила нещо от него. А когато си се родил креативен, не можеш да лъжеш себе си, че може да станеш нещо друго. Майка ми много настояваше да вляза в университета, но аз категорично заявих, че освен в Академията, не искам да кандидатствам нищо друго."
Оказва се, че пътят на художничката за Луната минава от Копривщица през Бухово, Елин Пелин и Антверпен.
"Родена съм в Копривщица, но градът бързо ми отесня и на 14 се преместих да живея в Бухово. В този период изобщо не знам как оцелях... – разказва тя. - Имах сериозни здравословни проблеми, а и баща ми почина, което за човек, още неориентирал се в живота, си е доста голям шок. В онези години живеех при майка ми в Бухово и пътувах доста за училище, което се намираше в Елин Пелин. По права линия е много близко до Бухово, но трябваше да хващам влак от София, за да стигна дотам, което е 2 часа и половина пътуване на отиване и още толкова на връщане.
Бяха най-гладните, най-гадните и мафиотски години в България. Училището, което се водеше артистично/елитно, за четирите години, в които аз бях в него, така западна, че когато постъпих, имаше вагони с хора, пътуващи ежедневно от София, Перник, Банкя и даже Сапарева баня, които отиваха да учат дизайн на керамика и стъкло, а когато завърших, мисля, че вече нямаше такава паралелка, на нейно място се появиха паралелки за шлосери. Накрая вече останахме само 6 души, които пътувахме от София – не можех да надвия ежедневния стрес и мизерията и спрях да ходя редовно на училище... Завърших година след останалите, като частен ученик - бяха мe изключили заради неизвинени отсъствия и никой не вярваше, че изобщо ще се добера някога до диплома. Но при мен e така, когато някой ми каже, че нещо не е за мен - по някакъв начин събужда амбицията ми да се доказвам. В крайна сметка завърших средното с добър успех, а по-късно и Академията с отлична оценка на дипломната работа. Спомням си, че развълнувах и разплаках доста хора на защитата в Академията..."
А заминаването за Западна Европа е доста по-проблематично, отколкото да изпратиш картини на Луната.
"Когато кандидатствах по програмата "Еразъм" за Белгия, бях първа в листата, но един от преподавателите ми не беше съгласен с това. Той искаше да изпрати дъщеря си на мое място и
обърна света
да ме спре,
но аз вече имах договор и оттам ме изискаха – спомня си тя. - Около година и половина ми отне тази разправия – първоначално нямаше договор по "Еразъм" с Академията в София, трябваше първо да направя договора, по който да замина, а за целта документите да минат през министерствата на образованието и на двете държави. След като се разбра, че от Белгия искат да замина аз, а не някой друг, и шуробаджанащините не вървят, накрая ме пуснаха, но след много натиск отвън. Изобщо, когато хората у нас знаят, че заминаваш за чужбина, те виждат, че си им в ръцете и могат да си поискат всичко и да те изнудват, та от акта ми за раждане до билета ми – нищо не беше лесно за придобиване...
Всъщност, не обвинявам никого - радвам се, че така ми се стече животът: раздели ме с хора, с които не искам да деля едно пространство, и ме срещна с тези хора, с които съм в момента. Искам само да спомена професорите ми - по керамика Марин Петков и по рисуване Светозар Бенчев, които вярваха в мен и много ме подкрепяха в този период – те все още са моите герои..."
В потвърждение на максимата, че
"никой не е пророк
в собствената си страна",
в известната в историята с велики произведения на изобразителнот изкуство Фландрия нашата сънародничка среща разбиране и подкрепа.
"Тогава постъпих в академията "Синт Лукас" в Гент. Когато пристигнах там, кмет на града беше Франк Беке и той имаше прекрасната традиция да кани всеки новодошъл в града, лично да се запознае с него - споделя Атанасова за първите си впечатления от новата си родина.
Направо се просълзих, когато отидох да се регистрирам. На гишето в общината те питат откъде идваш и какъв език говориш и като кажеш: "Аз съм българин", ти дават едно куфарче, пълно с документи и брошури на български език с подробни инструкции: къде да си водиш децата на детска градина, къде да посещаваш фитнес, кой басейн е отворен, в коя библиотека какво можеш да намериш, в кои дни да си изхвърлиш боклука... И всичко това придружено с покана, подписана лично от кмета, с която той те кани на чаша "порто" - да видиш откъде се управлява градът, за да започнеш да го опознаваш и заобичаш. Беше доста трогателно, защото знам колко ми е струвало, докато стигна до това гише, а изведнъж
хората ти казват
"добре дошъл"
даже на собствения ти език... И така, харесахме се с Белгия още в самото начало."
Следва дълъг период, в който българката трябва да се интегрира и да започне буквално от нулата. А в тази страна, където хората едва ли не по рождение владеят по няколко езика (в Белгия официални са нидерландски, френски и немски), такова приобщаване не е никак лесно. През това време работи в магазини, ресторанти и дори като преподавател в дом за възрастни хора.
"Беше труден период - нищо не дойде лесно. Имаше моменти, в които
работех по 17 часа
на денонощие
в ирландски пъб и пътувах дотам по един час на отиване и един на връщане с колелото... Рисуването го бях избутала много назад и всичко беше подчинено на инстинкта за оцеляване. Мина доста време, докато научих добре езика и вече имах някакъв избор за по-добра работа."
След години най-после идва моментът и да се обърне отново към изкуството. Новият старт е окуражаващ, тъй като още с първите си работи Таня печели почетни места в престижни конкурси в Белгия и други страни.
"Работех като управител на магазин за екологични и биологични дрехи. Обичам да заставам зад работодатели, които имат някаква кауза, и им посветих 7 години. Животът напредна и вече не ставаше дума за диво оцеляване, както в началото, и усетих, че тази работа вече не ми носи удовлетворение. Бях на 37 години и знаех, че мога да рисувам добре, но от много време не го бях правила. В Академията в София имах преподавател по живопис, който не харесваше как рисувам и лично ми е казвал, че работите ми са за боклука, което е много обезкуражаващо и за един творец е просто убийствено. В такива случаи направо си скриваш таланта и си казваш, че няма смисъл. Затова ми трябваше много време да припозная отново изкуството и да покажа на какво съм способна. И благодарение на подкрепата на приятеля ми, който освен журналист е и добър музикант, в един момент просто си казах, че майка ми не е ходила напразно на две работи и да става в 5 сутринта, за да гони първи влакове и рейсове, за да ми плаща годините в Академията."
Събрала кураж, Атанасова отива на няколко обучения при художници в Белгия, Испания и САЩ, където усъвършенства уменията си.
"Особено много научих в Мадрид на един мастерклас при Елои Моралес, където много промених стила си. С малко инат от шопската ми линия започнах да участвам и по разни конкурси. Станах член на американски групи за художници - аз работя в модерен реализъм, а това е стил, който не всеки купува. В момента
в Европа има
само два музея
за такова изкуство и много малко са местата, където може да го видиш на световно ниво. Затова започнах да търся американския пазар и изобщо американския начин за изява, изложби и т.н. И оттам беше връзката ми с д-р Самуел Пералта - човека, който реализира тази инициатива."
Идеята е картините да бъдат пренесени на носител с много високо качество в специални "капсули на времето", като за целта д-р Пералта осигурява място в космическите апарати. От произведенията на Таня за Луната са избрани 6 творби, като първата от тях вече замина с апарата "Одисей" по програмата "Артемида", а останалите ще отпътуват със следващата мисия.
По ирония на съдбата сега
за там се отправи
и неин портрет
от друг художник – Алесандро Томасети, с когото са се рисували взаимно.
"Серията портрети, които изпращам в Космоса, неслучайно са на близки приятели, които означават много за мен, защото са огромна част от пътя, който съм извървяла, и особено много се радвам, че моделът ми за картината, която вече е на Луната, е българин - моят добър приятел архитект Филип Битраков - споделя Таня за своя звезден миг, след като е посетила "Кенеди Спейс Център" за изстрелването на лунния модул. - От първоначално номинирани 42 души аз бях един от малкото европейци - може би първият, но със сигурност единствената българка и единствената белгийка.
Целият проект беше създаден във времето на COVID с цел по някакъв начин да увековечи творците, продължаващи да работят в тези тъмни за човечеството месеци. Тогава бях поканена в едно шоу в САЩ, което се казваше "Шелтър" (подслон, заслон – англ.). Символичен е и погледът към небето, който има за цел да повдигне духа ти."
Най-четени
-
Смърт във Венеция
Преди 5 века гондолиерите в града на каналите са били 10 хил. души, днес са 400 Традицията се предава векове наред от баща на син, но сега всеки европейски гражданин може да се пробва срещу курс от
-
Галерия Баварски пророк: Жълт прах, разхвърлян от самолети, ще спре руските танкове
Гадателят Ирлмайер предсказал още смартфоните и климатичните промени Баварският пророк Алоис Ирлмайер (1894-1959) живял през 20-и век, но се твърди, че много от неговите пророчества се отнасят за
-
Как Георги Илиев погреба Фатик до баща му в бял ковчег
Шефът на "ВАИ холдинг" Георги Илиев, борците Боян Радев и Димитър Джамов и още около 150 близки, приятели и бизнеспартньори погребаха убития Филип Найденов– Фатик на 21 август 2003 г
-
Ти си момчето на мама
ТИ СИ МОМЧЕТО НА МАМА 1. Живееш с ваште (Ми само на 43 години си, кво. На тая възраст организмът още не е укрепнал за самостоятелен живот). 2. Търсиш себе си (Все още не си сигурен какъв искаш да
-
Галерия Кой стои зад старостилната църква? (инфографика)
Милиони са били нужни за построяването на храмовете им. Даренията влизали по сметка на един от свещениците им Проф. Иван Желев: Гръцките такива обичат да имат свои проксита. Доц