Преводачите на есента оцеляха двайсет години
Това, че през цялото време не направиха никакъв компромис с мислите си, че устояха на метеорологията на деня, че не направиха козметични корекции в прозренията си, автоматично ги прави големи артисти.
В музиката им винаги е имало мъдрост, ужасно много символи, ехо от мълчания, препинателност от тъга, сбъдване и несбъдване. И още - философска дистанцираност към календара.
"Остава" винаги са произвеждали сънища, тонове носталгии по романтичния период на човечеството. И винаги спокойно са се разхождали сред карантията на луната и облаците. Това последното ги прави много близки до символистите. И някак естествени техни наследници.
Да запазиш двайсет години сърцето си
и ритмите му, да не се набъркаш в обедното меню на живота, да опазиш акапелното в себе си, днес е повече от изкуство. И може би една от най верните рецензии на творчеството им. Всъщност винаги съм смятал, че така трябва да започват и свършват всички анализи и дебати за музиката им. Въобще, за съществуването им.
Това, че в България има групи като "Остава", е и един от смислите, заради които все още има хора, щастливи тук. Такива, които не са се предали напълно,
не са си взели душите под мишница
и не са тръгнали надалеч по знайни и незнайни места, в търсене на красота, нови сезони, чист въздух.
Всичко това прави групата много важна в артистичния пейзаж тук. Прави я нещо, което надхвърля музикалния формат, концертната зала, клубната сцена, пореден албум и клип. Или казано по друг начин, прави я философска категория.
На последния им концерт нямаше десет хиляди, но се събраха поне три поколения. Но е много важно да се отбележи: хора с ясен вътрешен мир, хора, за които живеенето не е подредено от секретарката в офиса,
не е натикано в блудкавото ежедневие
не е контролирано от повишението на тока, парното или олиото.
Хора, единствено търсещи красота, нови метафори. Хора, които без срам могат да анализират анатомията на дъждовната капка или лилата в зениците на светофара
А това в такива времена е нещо като героизъм, нещо като прекрасна, разточителна патетика на душата. Нещо обаче, което априорно е отхвърлено.
Нещо, което е вкарано в рамка като маргиналност и неадаптивност към времето. Нещо, което рационалното живеене абсолютно забранява, осмива, иронизира.
Да, "Остава" трудно биха напълнили "Арена Армеец" или стадион, но всъщност, произвеждайки тази естетика, това не е им е необходимо. Дори обратното, това би накърнило интимността в творчеството им, би отнело възможността да бъдат тотално искрени в изповедта си, направо би разстреляло смисъла, поради който са създадени.
Те имат точно толкова публика, колкото им е необходима. Точно толкова съмишленици, точно толкова спътници, колкото са им нужни в пътуването им.
А това е прекрасно!
Давам си сметка обаче и колко трудно е оцеляването им през тези двайсет години. Когато произвеждаш красота, когато си преводач на есента, когато си максимално достоверен на сърцето, когато не си особено съобразителен с контекста на деня, много често меценати, спонсори, рекламодатели стоят някак далеч.
Много често липсва усетът, желанието на тези хора да инвестират точно в артисти като "Остава" и подобни на тях.
Пред очите ни изключителни личности просто се отказаха, не можаха да издържат - издъхнаха, захвърлиха китари, ноти, писалки, сънища, и тръгнаха да търсят късмета си в съвсем други светове. Но сякаш
така е навсякъде
из Вселената
и тук не правим изключение.
Хубаво е "Остава" да ги има още десет, двайсет години. Важно е за чистия въздух, за тези, които продължават да броят точките върху калинката, и разбира се, за есента, която винаги е имала необходимост от специален превод.
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
Русия се готви за смяна на властта
"В Русия се води планомерна подготовка за "предаване на властта", подобна на тази, която бе реализирана през 2008 г. Като причина се посочва влошеното здравословно състояние на Путин"
-
Внезапната смърт на Жулиета Шишманова прекърши един талант
"Приносът, който направи - това обновяване на художествената гимнастика не само в България, а и в световен план изобщо, Жулиета Шишманова даде един нов тласък и нов път на този спорт
-
Провалят уникални проекти за многоетажни паркинги в София преди 32 г.
Разработили многоетажни паркинги с виенско колело или робокар за наместване на колите Генератори и резервен асансьор заради честото спиране на тока 20 типови проекта за многоетажни паркинги са били
-
Роднините те търсят само по две причини
Роднините те търсят само по две причини: 1. Безработни са и искат пари назаем 2. Не са безработни и искат пари назаем *От