Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Сега има малко часове за демократичния процес в 11 клас - крайно недостатъчни да създадат активни граждани.
Снимка: Архив
Сега има малко часове за демократичния процес в 11 клас - крайно недостатъчни да създадат активни граждани. Снимка: Архив

Снощи се видях със стар приятел, сега професор в САЩ. Много теми покрихме, но особено ме впечатли неговият проект за гражданско образование, с който ще се запозная по-подробно идващите дни.

Стигнахме до общия извод, че това, което се случва в обществото ни е в голяма степен резултат на непознаването и отчуждението на българите от демокрацията като процес и институции. А липсата на ангажимент за активно участие всъщност води до това три партии с твърда клиентела да управляват България през почти целия преход.

Накратко - по примера на Швеция, където се изучава гражданско образование от 1 до 9 клас, същото трябва да стане и у нас. Децата трябва да знаят от най-ранна възраст как работи демокрацията, кои са институциите , какви са техните права и задължения и нещо ключово: защо са важни правилата и тяхното спазване.

Сега има малко часове в 11 клас - крайно недостатъчни да създадат активни граждани. А като не разбират смисъла на демократичния процес и го виждат само като котерийна борба за власт на хора без друга професия - защо да бъдат активни младите хора? И защо да не търсят “мекото на хляба” за сметка на друг?

А знаете ли, че почти веднага след Освобождението е въведен такъв предмет и младите българчета така са възпитавани в родолюбие, а не само през историята, нито пък през часове по военна подготовка?

Активната ангажираност с обществените дела е единствения път към лечение на ниската избирателна активност. Която е ниска поради липса на разбиране за смисъл, а не заради липса на добри политически оферти.

Затова и 2/3 от гласуващите гласуват за вождове и мачовци, а не за идеи, които могат да променят живота им към по-добро.

От Фейсбук.