Имало ли е дракони?
Психологически феномен или реални същества се крият зад мита за огнедишащите летящи влечуги
Имало ли е дракони? На пръв поглед няма по-лесен въпрос – те са едно от най-популярните, но митични същества и въпреки че често са герои в книги, филми и компютърни игри, населяват само човешката фантазия.
Но откъде тогава са се появили и са превзели митологията на всички култури? От най-дълбока древност те се споменават още в Шумер, Вавилон и другите цивилизации на Месопотамия. В Египет те се олицетворяват от Апофис. В Древна Гърция намират отражение в образите на Питон и Хидра. Срещат се и в Индия, да не говорим за Китай, където са се утвърдили в хилядолетен символ на държавността. Техни сухоземни и морски аналози има и в Библията.
Преданията за тях са живи и в Африка, която някои изследователи посочват като първоначален извор на легендата за дракона. Още по-учудващо е, че още преди Колумб те са „преплували“ океана и се срещат и в индианските култури в Северна и Южна Америка. Достатъчно е да споменем за бога Кетцалкоатъл – пернатата змия. В Австралия и дори
в най-отдалечените части на Полинезия,
като Хаваите, където дори няма едри влечуги, те също се споменават в местния фолклор.
Всички индоевропейски народи разказват историята за герой, който убива гигантски змей – тя присъства неизменно в скандинавската, германската, славянската, британската, латинската и иранската митология. В българския фолклор също е претъпкано от змейове, лами и хали.
Затова колкото и описанията на отделните фантастични същества, наричани с това име, да се различават помежду си в подробностите, все пак подобен натрапчив феномен навсякъде на планетата явно има нужда от логично обяснение. И много учени са си блъскали главите над този проблем. Според някои той е чисто психологически. В аналитичната психология например, основана от Карл Густав Юнг (1875-1961), драконът се счита за проявление на негативния аспект на така наречения архетип на майката. И по-точно той символизира аспекта на унищожаващата и поглъщаща майка.
Доколкото драконът трябва да бъде убит, за да се спечели ръката на принцеса, той също се тълкува като форма на архетипа на сянката, анимата, персонифицирана в принцесата, която чудовището държи в плен. Сенчестият архетип означава негативните, социално нежелани и следователно потиснати черти на личността, онази част от „аз“, която е изтласкана в несъзнаваното поради антисоциалните й тенденции. Така според това схващане битката със змей символизира сблъсъка между две части на личността на човека.
Други дълбоки психологически и психоаналитични интерпретации виждат в дракона въплъщение на образа на всемогъщия баща, символ на власт и господство и санкционираща фигура на табута. От психоаналитична гледна точка борбата със змея е символ на борбата със злото вътре и вън от собствената личност.
Популярни антрополози като французина Клод Леви-Строс също имат готово обяснение за появата на легендарния образ и битката с него, който съпътства човечеството през цялата му история.
Християнската църква създава легенди за благочестиви светци, които побеждават сатаната под формата на дракон. Най-известната от тях е за свети Георги, който идва в град, застрашен от ужасен дракон. Той спасява хубава девойка, защитава се с кръстния знак и убива звяра. Жителите на града, впечатлени от
подвига на вярата и смелостта на св. Георги,
веднага приемат християнството.
В легендите и народните приказки драконите също са магически, но ранните натуралисти често са третирали тези същества като част от естествения свят. Биолози в Европа някога са писали за поведението и местообитанието на драконите, заедно с гущерите и змиите. Запазен е дори средновековен атлас, в който върху част от Поднебесната империя е написано ясно: „Тук има дракони“. А китайски учени дори са класифицирали дракона като един от 369 животински вида с люспи.
Изобщо древните говорят за тях като за реални същества. Не друг, а бащата на историята Херодот ни е оставил няколко изумителни свидетелства. Той дори разказва, че при посещението си във вавилонски храм местните жреци му показали жив дракон – „сируш“.
И макар съвременните скептици да предполагат, че най-вероятно това е било овца, дегизирана по-специален начин, за отбелязване е, че неговият образ в изкуството на Древен Вавилон не се е променил през столетията, което не е обичайно за митични същества.Как съвременната наука обяснява легендарния феномен, четете в новия брой на сп. "Космос"
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха