Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Невролози откриха, че над 13-годишна възраст гласът на майката вече не е абсолютен приоритет и се изравнява по важност с този на останалите

Доскоро поведението в пубертета нямаше научно обяснение, но ново изследване разкрива причината, поради която подрастващите буквално спират да се вслушват в забележките на майките си.

Проучването на невролози от Медицинския факултет към университета в Станфорд се съсредоточава върху анализ на мозъчната дейност на тийнейджърите, който показва, че реакцията към определени гласове се променя с времето и гласът на майките става все по-маловажен.

Изследването установява, че на около 13-годишна възраст мозъкът на подрастващия измества фокуса от гласа на майката към нови и непознати хора, част от биологичния сигнал, че тийнейджърите са готови да се отдалечат от родителите си. Заключението е, че когато юношите не чуват инструкциите на майките си, настояващи да почистят стаята си или да довършат домашната си работа, мозъкът им не регистрира техния глас така, както е ставало преди пубертета.

Проучването се базира на функционални мозъчни сканирания с ядрено-магнитен резонанс, за да даде първото подробно невробиологично обяснение за това

как тийнейджърите започват да се отделят от родителите си.

Още през 2016 г. учените сканират мозъците на деца до 12-годишна възраст включително. Наблюдавали ги, докато пускали записи с гласа на майките им. Всяка една от тях казвала на детето 3 думи, след което същите думи били повторени от непознат. Когато подрастващото чувало гласа на родителя, учените констатирали, че моментално се регистрирал експлозивен нервен отговор, активирайки центровете за възнаграждение и тези за обработка на емоциите. Малчуганите идентифицирали гласовете на майките си с изключително висока точност, а специалният звук на мама провокирал не само слуховите зони на мозъка за обработка, но и много области, които не реагирали на непознати гласове, включително центрове за награди, региони за обработка на емоции, центрове за визуална обработка и мозъчни мрежи, които преценяват коя входяща информация е важна и коя не.

„Гласът на майката е източникът на звук, който учи малките деца на всичко за социално-емоционалния свят и езиковото развитие - обяснява д-р Пърси Мистри, съавтор и учен в областта на психиатрията и поведенческите науки. - Фетусите в утробата могат да разпознаят гласа на майка си преди да се родят, но при подрастващите, въпреки че са прекарали дори повече време с този източник на звук, отколкото бебетата,

мозъкът им се пренастройва

от него в полза на тези, които дори не са и чували.“

Какво точно се случва с мозъка на децата, четете в брой 7/2022 на "Космос".