Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ТЕХНИКА: Изобретението на Коте стига чак “до сърцето” на картината.
ТЕХНИКА: Изобретението на Коте стига чак “до сърцето” на картината.

Тосканският гений с повече от една Джоконда на платното

Нови открития развенчават популярни митове около най-известната картина в света. След като тайната на загадъчната й усмивка бе разкрита по-рано тази година,под повърхността на култовата творба на Леонардо бяха открити още три портрета. По-късно се появи и неизвестно досега копие на Джокондата в галерия в Русия.

Всъщност потокът от открития около “Мона Лиза” никога не спира.Близо 500 години самоличността на модела на Леонардо да Винчи е предмет на изследвания, догадки и митове. Според някои картината е портрет на неговата муза, други считат, че така е изглеждала любовницата му, а трети дори твърдят, че това е самият Леонардо, облечен в женски дрехи. Най-разпространената теория е, че това е Лиза Герардини, жената на флорентински търговец.

След близо десет години на упорити проучвания френският учен Паскал Коте успя да разреши една от множеството загадки около картината.

С помощта на специална техника за "разширяване на слоевете" той открива цели три портрета под повърхността на “Мона Лиза”.

ОТКРИТИЕ: Със своето ново изобретение Паскал Коте намира повече от една картина под “Мона Лиза”.
ОТКРИТИЕ: Със своето ново изобретение Паскал Коте намира повече от една картина под “Мона Лиза”.

Единият от тях е на жена в профил, загледана в пространството, върху чиито устни няма и следа от известната усмивка. Според изследователя това е истинската Лиса дел Джокондо или така наречената Лиза Герардини

Паскал Коте, който е и съосновател на "Люмиер технолоджик" в Париж, получава достъп до “Мона Лиза” през 2004 година. Той използва камера с мултиобектив, която прави снимки на портрета под интензивна светлина и измерва отраженията. Тази техника излага на показ това, което се крие между слоевете на творбата, а мосю Коте се заема да го възстанови. Нещо повече, ученият твърди, че е възможно хронологично да се реконструира самото създаване на картината.

СРАВНЕНИЕ: Според някои експерти намерената в Русия картина е по-младата Лиза.
СРАВНЕНИЕ: Според някои експерти намерената в Русия картина е по-младата Лиза.

Освен изображението на истинската Лиза Паскал Коте открива и още портрети под най-известната картина в света. Единият от тях е с по-голяма глава, нос и ръце, но по-малки устни, а другият е на една от многото Мадони на Леонардо.

Според експерти откритието е изумително, а самият Коте казва: "Моята научна техника стига до сърцето в слоевете боя на най-известната картина в света и ни разкрива тайни, които са останали скрити повече от 500 години.

Резултатите слагат край на много митове и променят нашето виждане за шедьовъра на Леонардо завинаги.

“Друго шокиращо откритие правят експерти, които твърдят, че са

открили втора "Мона Лиза" в частна колекция в Санкт Петербург.

В разследването на това, дали творбата принадлежи на Леонардо, или е една от многото реплики по света, се включва италианският експерт Силвано Винчети. Той заявява, че вече има достатъчно доказателства, които предполагат, че картината е истинска.

За да потвърдят това свое твърдение, учените използват нов софтуер с инфрачервени лъчи, създаден от професионалиста Карло Педрети. Той изобретява технологията, за да направи по-дълбоки проучвания на портрета в Лувъра. След като я прилага на откритата в Русия творба, Педрети се убеждава, че навярно става дума за работа на ренесансовия творец. Той казва: "Когато сравних предварителното проучване от Лувъра и руската картина, застъпването беше видимо. А неговият колега Винченцо твърди:

"Има много показатели, които сочат към Тосканския гений."

От най-голямо значение обаче е мнението на най-добрия реставратор на Леонардо - Паоло Де Сера, който е съгласен, че намерената картина е или на Да Винчи, или на един от неговите чираци.

Междувременно бе разбулена и голямата загадка зад тайнствената усмивка на Мона Лиза. Британски академици са направили своето откритие, сравнявайки техниките на рисуване, приложени в Джокондата, и наскоро откритата творба на маестрото - "Ла Бела Принцеса".

Смяташе се, че портретът на "принцесата" е дело на германски художник. По-късно, след редица проучвания, стана ясно, че картината принадлежи на Леонардо и изобразява 13-годишната Бианка Сфорца, дъщеря на Лудовико Сфорца.

Тайнствените устни на Джокондата и младата Сфорца подтикват учените да проведат поредица от психо-физични експерименти. Благодарение на това специалистите откриват, че наклонът и изражението на устните на Бианка се променят в зависимост от мястото, от което се наблюдава. Заключението е, че когато картината се гледа от разстояние или е дигитално замъглена, може да се види лека усмивка. Ако картината се гледа отблизо обаче, усмивката изчезва.

Според експерти този резултат е постигнат чрез ефекта сфумато (от италиански - "меко" или "бледо"). Това е техника, която чрез сенки спомага за създаването на оптична илюзия около устата.

Все още не е ясно дали използването на техниката не е съвсем случайно. Експерти твърдят, че прилагането й по-рано в "Ла Бела Принцеса", а по-късно и в "Мона Лиза" накланя везните в полза на гения на Леонардо. Според тях по този начин той е изпълнил максимата си, че портретите трябва да отразяват "вътрешната нестабилност на ума".

И докато учените се опитват да разберат дали намерената в Русия картина е всъщност изображение на младата Лиса, то истинската Джоконда има по-богата история, отколкото предполагаме.

Невероятните й приключения започват още когато самият Наполеон я поставил в спалнята си. Историци твърдят, че той бил толкова запленен от красотата й, че прекарвал часове, взирайки се в нея. Неговото обсебване с картината вдъхновило и привързаността му към красива италианка, която се оказала и потомка на Герардини.

Освен това на Наполеон, "Мона Лиза" е разбила много други мъжки сърца.

След като е поставена за първи път в Лувъра през 1815 година, портретът се радва на множество букети, поеми и "влюбени погледи" от мъже, дошли в галерията специално за нея. Шедьовърът има дори своя пощенска кутия, където получава любовни писма.

Но да обичаш Лиза Герардини, може да те доведе и до фатален край. През 1852 година артистът Лук Масперо се хвърля от четвъртия етаж, оставяйки бележка: "От години се взирах отчаяно в усмивката й. Предпочитам да умра." По-късно, през 1910 година, друг отчаян почитател се застрелва пред нея, докато я съзерцава.

Не само мъжете обичат "Мона Лиза". Когато картината загадъчно изчезва от "Лувъра" през 1911г., хиляди оставят цветя и възпоменателни бележки там, където някога е била окачена. "Ню Йорк Таймс" по-късно сравнява публичната скръб с тази след смъртта на принцеса Даяна.

А сред заподозрените е дори самият Пабло Пикасо, който неведнъж е бил заловяван да купува откраднати от известната галерия творби. Всички тези нови открития и невероятната история могат само да ни карат да тръпнем в очакване на следващите новини около най-известната картина в света.