Златната Цецка
Цецка Цачева се е повозила на свръхлуксозни самолети на две частни авиокомпании, докато е пътувала в служебни командировки през тази и миналата година. Те са платени от специалния "Авиоотряд 28", който е на бюджетна издръжка. Парите пак са на данъкоплатеца, независимо че не идват директно от Народното събрание. Това става ясно от справка за пътуванията на властта.
Цачева се е качила на частни самолети при посещения в Стокхолм, Загреб, Брюксел и Анталия. Така са похарчени между 25 и 35 хиляди лв. за една визита, което е между 8 и 11 пъти повече, отколкото ако са ползвани граждански полети за делегациите. Председателката на парламента е летяла с новите модели на "Чалънджър 60" и 604, които са с 10-12 места на борда, както и с "Лиърджет 60", който побира до 7 пътници. Цецка Цачева не ги е наела лично, нито чрез Народното събрание. От администрацията на парламента заявиха, че при заетост на правителствените самолети с други полети специалният
"Авиоотряд 28" наема авиони за държавни посещения
по свои критерии.
"Пътуванията на председателя на Народното събрание г-жа Цецка Цачева при задгранични командировки в Загреб, Стокхолм и Брюксел са се осъществявали със специален полет, изпълнен от "Авиоотряд 28". От бюджета на Народното събрание средства за заплащане на тези пътувания не са разходвани", казват от администрацията на парламента. Проверка на "168 часа" показа, че в един от тези три случая правителственият "Фалкон" наистина е бил зает за същите дни. Това е било през ноември 2009 г., когато с него е пътувал Бойко Борисов в друга дестинация, а Цецка Цачева й се е налагало да стигне до Загреб за среща с колегата й от хърватския парламент Лука Бебич и с президента на Хърватия Стйепан Месич. Фалконът е 9-местен, а Цачева е пътувала с още четирима души, така че не е било оправдано да взема големия правителствен "Еърбъс 319". Дори когато фалконът наистина е бил зает в един от трите пъти, не става ясно защо председателката на парламента и придружаващите я лица не ползвали граждански полет. Все пак сме в криза и се очаква всички, и най-вече хората на върха, да пестят пари. До Загреб няма директен полет, но има удобни с прекачване във Виена, Прага или през Истанбул за 600-800 лв. За петима души, които са били заедно с Цецка Цачева,
пътуването е щяло да излезе 3000-4000 лв.
Частната "Ер Лазур", която е осигурила "Чалънджър 60", е получила 15 675, 93 лв. за наем. Отделно от тези пари са разходите за гориво и възнаграждение на екипажа, изчисляват експерти. Според справката на правителството полетът до Загреб е струвал близо 25 хиляди лв.
"Еър Лазур" е авиокомпанията на фирма "Петрол" АД.
"Еър Лазур" е предложила най-ниска цена за наемане на самолета и брой пътнически места съобразно числеността на делегацията, затова е избрана", обясняват в отговора си до "168 часа" от "Авиоотряд 28".
С друга частна компания - собственост на бизнесмена Васил Божков, е летяла Цецка Цачева до Стокхолм през декември 2009 г. Там тя е била на среща на председателите на парламенти. От Народното събрание заявиха, че това се е наложило, защото не е имало директен полет.
До Стокхолм наистина не може да се пътува без прекачване,
но би могло да се мине през Цюрих, Прага или през Виена. Такъв граждански полет струва 600-800 лв. В Стокхолм Цачева е била придружавана от двама души, което прави общо най-много 3000 лева за път, ако беше използван граждански полет.
В същото време става ясно, че частната компания "Еър ВБ", която е осигурила "Лиърджет 60" до Стокхолм, наричан ферарито на самолетите, е получила 22 614 лв. за наем. В тях влиза т.нар. блок тайм, което означава ползването на самолета и възнаграждение на екипажа, но не включва горивото и летищни такси. Общо полетът е струвал 34 098 лв.
Фирмата е собственост на бизнесмена Васил Божков и е специализирана в извършване на чартърни полети за бизнес цели. "Лиърджет 60" е малък 7-местен самолет, който е специализиран в луксозни пътувания.
"Тези визити са планирани месеци по-рано и трябва да се изпълнят, а ако е имало застъпване, трябва да се намери начин да се осъществят", твърдят запознати.
Вероятно също отдавна планирана е била и друга визита на Цецка Цачева до Стокхолм - през май месец, но тогава тя не е използвала частни самолети, а се е качила на граждански полет с прекачване. Това съобщават от Народното събрание в отговор на "168 часа". Шефката на НС е била на конференция на председателите на парламенти на държавите-членки на Европейския съюз за обсъждане на Лисабонския договор.
Разминаване във версиите за полет до Брюксел
ПЪЛНА мистерия цари около официалната визита на Цецка Цачева в Брюксел през януари 2010 г. Справките на Министерския съвет и тази дадена от "Авиоотряд 28" се разминават в отговора си за това дали председателката на парламента е пътувала до Брюксел с нает или с правителствен самолет. Според администрацията на правителството шефката на НС е летяла с нает от авиоотряда самолет на частна компания. Според "Авиоотряд 28" тя е пътувала с държавния фалкон.
Ако Цачева е отишла до Европейския парламент в Брюксел с частен самолет, не е ясно защо е било необходимо, тъй като фалконът е бил свободен. По същото време Бойко Борисов е пътувал до Тел Авив, но с големия "Еърбъс 319". Ако Цецка Цачева е била с фалкона, чудно е защо в официален отговор на депутатски въпрос от правителството твърдят, че това е бил частен самолет?
Разминаване има и в цифрите. Според авиоотряда цената за полета е в бюджета им, защото е с държавен самолет. Не така стоят нещата според правителствените чиновници. Те са отговорили на депутатско питане, че полетът на Цачева до Брюксел на 11-12 януари 2010 г. е струвал 33 192 лв., но това не е всичко, защото още не са фактурирани земното обслужване, таксите по летищата и аеронавигационни такси, гориво в чужбина.
В Анталия на бомбардировач
През юни Цецка Цачева е била отново на среща на председателите на парламенти с полет на частна авиокомпания. Този път в Анталия. Тогава се провежда конференция на колегите й от Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа (ПСЮИЕ). Цачева се среща и с колегата си от Турция Мехмет Али Шахин и се изказва за инфраструктурните проекти в България. Според справката на авиоотряда Цецка Цачева е летяла със свръхлуксозния "Чалънджър 604". Само една фирма има подобен модел в България и това отново е "Еър Лазур", собственост на "Петрол" АД. Първоначално самолетът е произвеждан като бомбардировач, но в последните години вече има и пътнически модели. Той побира до 10-12 души. Екипът е на 24-часово разположение за спешни задачи.
За Анталия пак няма директен полет и това е обяснението на парламентарната администрация, за да се наеме частна авиокомпания. Но с прекачване през Истанбул би могло да се спести доста от иначе изразходената цена за полета от 23 хиляди лв. Това дори не е окончателната цифра, защото е без всички разходи за гориво в чужбина, такси за летище и аеронавигационни такси.
Рекорди
КАТО се изключат южноамериканските пътувания на Георги Първанов, три са най-скъпите полети на властта. През февруари президентът е ходил до Брюксел с куцото ТУ, като разходите за полета излизат близо 80 хиляди лв. Там Първанов се е срещнал с шефа на еврокомисията Жозе Барозу, с шефа на европарламента Йежи Бузек и с еврокомисаря по енергетика Гюнтер Йотингер.
Също много скъпо е излязло посещението на Бойко Борисов в Париж през октомври 2009 г. Понеже е летял с ТУ-154, то е излязло 60 хиляди лв. Третият рекорд отново принадлежи на премиера и той е до Доха-Кувейт. Похарчената сума е 56 819 лв.
И вицепрезидентът не остава назад
ВИЦЕПРЕЗИДЕНТЪТ Ангел Марин също се е възползвал от услугите на частна авиокомпания. Той е пътувал през февруари до Киев. Марин се е повозил, за да присъства на тържествената церемония по повод встъпването в длъжност на новоизбрания президент на Украйна Виктор Янукович. Това мероприятие е струвало на българските данъкоплатци към 20 хиляди лв. По същото време държавният фалкон е бил зает от Бойко Борисов, който е бил в Будапеща на среща на върха за енергийната сигурност.
По този повод Ангел Марин се е повозил на луксозния "Лиърджет 60", също както преди него е направила и Цецка Цачева.
Първанов и Николай Младенов пътуват отделно на една дата
ПРЕЗИДЕНТЪТ Георги Първанов и външният министър Николай Младенов са пътували поотделно за една и съща среща в Истанбул на 22 юни тази година. Те са били единият на разговор между външните министри, а другият на форум на държавните и правителствени ръководители на страните - участнички в Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа (ПСЮИЕ). Според справка на авиоотряда Младенов е отишъл в Истанбул с фалкона за 2500 лв. Също с фалкона на същата дата, но на отделен полет, към мероприятието се е отправил и Георги Първанов. Цената на неговата визита е близо 8000 лв. В отделна графа администрацията посочва, че нито за първия, нито за втория полет цената е крайна, защото очакват още фактури за гориво в Турция, както и такси.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега